Typisch Jan Bunnik
Hieronder vind je een aantal zaken die de Jan Bunnik ánders maakt dan een andere school. We nodigen je daarnaast ook uit om een afspraak te maken om in onze school te kijken en ons aan het werk te zien. We zijn trots op wat we doen en dat laten we graag zien.
Onderwijs vanuit onze waarden
Kernwaarden zijn de belangrijkste idealen en motieven die onze school nastreeft. Als team hebben we met elkaar stil gestaan bij de vraag; “Welke waarden vinden wij als team belangrijk voor “onze” kinderen?“ Hieruit zijn vijf kernwaarden geformuleerd: samenwerken, betekenisvol, bekwaam, enthousiasme en respect. Alle vijf kernwaarden vinden wij van belang voor ons onderwijs en in de omgang met elkaar.
Het is van belang dat kinderen en ook volwassenen, ervaren dat het fijn is om bij elkaar te horen, ergens deel van te mogen uitmaken. Van de groep/klas waarin je les krijgt; van de school waarop je zit; maar ook van de buurt waarin de school staat. Deel uitmaken van een groter geheel maakt dat je je verbonden voelt met elkaar en dat je bereid bent om voor die ander van betekenis te zijn.
- Samenwerking tussen de leerlingen; De leerlingen uit dezelfde groep leren en werken met elkaar, maar dit doen we ook groepsdoorbrekend. Bijvoorbeeld de kinderen uit groep 7 lezen samen met de kinderen uit groep 3. De kinderen van groep 6 spelen buiten samen met de kinderen van groep 4, kinderen van groep 8 lezen voor aan de kinderen van groep 1/2.
- Samenwerking met ouders; De school werkt samen met ouders/ verzorgers om de ontwikkeling van de kinderen te optimaliseren. Bijvoorbeeld door; Leerkrachten en ouders bereiden samen een informatieavond voor. De ouders en leerkrachten stemmen af over de behoeften van het kind door middel van afstemmingsgesprekken aan het begin van het schooljaar.
- Samenwerking tussen teamleden; Door gebruik te maken van elkaars expertise, leren we van elkaar. We kijken bij elkaar in de klas tijdens de les en geven elkaar feedback/tips ter verbetering om ons onderwijs beter te maken.
Ons onderwijs geven wij betekenis door;
- Het doel te benoemen voorafgaand aan de les. Het doel maken wij ook zichtbaar voor de kinderen. Op de dagplanning ziet iedereen wat we doen maar juist ook wat we met die activiteit leren en hierop reflecteren de kinderen ook.
- Afwisselingen in de leeractiviteiten. Naast het leren, individueel aan je tafel, leren we ook in groepjes én leren we ook bewegend dus bijvoorbeeld staand/lopend, buiten op het plein, in de speel- leerhoek etc.
- Leerlingen betrekken we bij de lessen door het gebruik van coöperatieve werkvormen en ook door de inzet van chromebooks.
- Voorspelbaarheid van de leerkracht. Iedere leerkracht hanteert dezelfde regels en afspraken tijdens instructie en het zelfstandig werken.
- Vanaf groep 1 krijgen de kinderen les in het vak Engels. Dit, omdat Engels een belangrijke taal is. Nu en in de toekomst.
We willen dat een ieder bekwaam kan zijn op z’n eigen niveau. “Je bent kundig, hebt de vaardigheden en kennis om het in de praktijk te brengen.” Dit geldt voor zowel de kinderen als voor het team. De kinderen bekwamen zich in de verschillende vakgebieden die we op school aanbieden. Het is belangrijk dat we groei zien in de ontwikkeling. Blijven leren en de ontwikkeling nauwlettend volgen is dan ook van groot belang. Onze resultaten zijn goed en de kinderen leren met plezier.
Dit is ook voor de teamleden zo. Zij zijn bekwaam in het lesgeven (zij hebben een HBO-opleiding afgerond) en blijven zich gedurende het jaar bekwamen middels interne of externe nascholing omdat ook het onderwijs in ontwikkeling blijft. We blijven leren en groeien.
Enthousiasme geven wij vorm door het creëren van extra leertijd, het werken met weektaken en pluswerk. Hiermee zorgen wij ook voor ontwikkelingsgericht onderwijs. Het houden van kindgesprekken waarin kinderen meedenken over hun leerproces, verhoogt het plezier in het leren. Onze teamleden staan met veel enthousiasme voor de klas en als school willen wij benadrukken dat iedereen talenten heeft. Zo hebben wij op school 4 tot 6 keer per jaar “talentontwikkeling”. Dit is een lessenserie van 3 opeenvolgende lessen waarbij er allerlei workshops gehouden worden en waarop de kinderen van alle groepen in kunnen tekenen en ontdekken waar hun talent ligt. De kinderen presenteren als afsluiting wat zij hebben geleerd. Ook hebben wij bijvoorbeeld óm het jaar het “Jan Bunnik festival”. Een festijn op het plein waarbij de kinderen op het podium hun kunsten (zang, dans, literatuur, mode etc) kunnen vertonen aan hun ouders/ verzorgers/ familieleden.
Ieder mens wil met respect behandeld worden; Waardig en waardevol. Respect tonen voor een ander betekent dat je jezelf minder belangrijk maakt ten opzichte van die ander. Daardoor krijgt die ander de ruimte om zichzelf te kunnen zijn. Met respect omgaan met een ander, betekent dat je oog hebt voor die ander, voor zijn/haar kwaliteiten, maar ook voor zijn/haar tekortkomingen. Daar waar die ander tekort schiet, kun jij de helpende hand bieden en andersom. Zo vullen we elkaar aan en is iedereen gelijkwaardig.
Wij zijn een Vreedzame School. Binnen de school gebruiken wij deze methodiek en werken we aan een veilig klimaat en een positieve omgang met elkaar.
Conflicten zijn soms niet te vermijden. Daarom leren wij de leerlingen hoe je met conflicten om kunt gaan en op kunt lossen. Hierbij zetten wij ook de mediatoren in. Mediatoren zijn leerlingen die graag willen bemiddelen en helpen bij het oplossen van een conflict. Zij hebben zich aan het begin van het schooljaar verkiesbaar gesteld, zijn gekozen door hun klasgenoten en hebben een training gevolgd. Zij helpen in een conflictsituatie oplossingen te bedenken mét en vóór elkaar.